Wielu ludzi pragnie zmian. Na poziomie racjonalnym wiedzą lub podejrzewają, że zmiana wpłynęłaby pozytywnie na jakość ich życia. Palacze rozumieją, że substancje smoliste źle wpływają na zdrowie i kondycję psychofizyczną człowieka. Osoby bierne fizycznie dostrzegają konsekwencje wynikające z siedzącego trybu życia. Łakomczuchy wiedzą, że dzisiejsza nadwaga może przerodzić się w otyłość i skrócić im życie. Jednak z jakichś względów przyszłość, która może się wydarzyć, wcale nie motywuje ich do zmian.
Historie, które sobie opowiadamy
Na warsztatach o zmianie nawyków, które prowadzę, rozmawiamy na temat przyszłości. Tej, która czeka na uczestników, gdy pozostaną przy nawyku, jaki im szkodzi. Zastanawiamy się nad tym, jak to się dzieje, że ta często pesymistyczna wizja nie motywuje ich do zmiany. Oto trzy najczęstsze przyczyny:
I z takimi przekonaniami wiele osób wychodzi na spotkanie owej przyszłości. A gdy już się z nią witają, niekiedy jest za późno, by zacząć działać.
Dlatego zadaj sobie ten trud teraz i zastanów się nad tym, jak naprawdę będzie wyglądać Twoja przyszłość, jeśli nie zmienisz złego nawyku, w którym tkwisz? Jeśli jest Ci trudno złapać dystans, pomyśl jak może wyglądać przyszłość wymyślonej osoby, która ma nawyk taki, jak Twój. Gdy stworzysz już opowieść o tej osobie, zadaj sobie pytanie, co sprawia, że Twoja historia miałaby wyglądać inaczej? Jakie masz na to dowody (mówimy tu o twardych danych, faktach)?
A może znasz kogoś, kto może reprezentować Ciebie z przyszłości? Kogoś, kogo mogłabyś odwiedzić, porozmawiać z nim i zapytać, czy zmieniłby swoje złe nawyki, gdyby dane było mu się cofnąć w czasie o 10, 20 czy 30 lat. Wstrząśnij sobą, sprowokuj do refleksji, odwołaj się do ważnych dla Ciebie wartości. Porusz do pracy swój umysł i serce. Odwiedź czekającą Ciebie przyszłość nim stanie się ona Twoją rzeczywistością.
Ta strona szamie ciastki, bo nikt tak człowieka nie rozumie, jak ciastki. Sałata nie rozumie, jarmuż nie rozumie, a ciastki zawsze! To było po ludzku, a oto wersja profeszynal: korzystam z Google Analytics oraz Facebook Pixel w celach analitycznych i marketingowych. Zbierane dane trafiają również do dostawców tych narzędzi. Możesz blokować cookies w ustawieniach przeglądarki lub poprzez dodatkowe wtyczki. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności.