Strategie zmiany nawyków

Strategie zmiany nawyków

Nie zawsze stosujemy je świadomie. Niewątpliwie jednak istnieją. Co takiego? Strategie zmiany nawyków. Jedne są bardziej inne mniej użyteczne. Niekiedy przynoszą więcej szkody niż pożytku. Poznaj cztery najczęściej stosowane strategie zmiany nawyków.

1. Na pohybel

 

Tę strategię stosuje wiele osób, które podejmują decyzję o zmianie z dnia na dzień, w oparciu o impuls. Owym impulsem może być np. pierwszy dzień nowego roku ;).

Cechy strategii „Na pohybel”:

 

  • nagłe podjęcie decyzji o zmianie
  • raczej nieprzemyślane wejście w proces zmiany
  • podejmowanie chaotycznych działań
  • wysoka motywacja początkowa
  • prędki spadek motywacji wewnętrznej
  • poddawanie się po pierwszych trudnościach i niepowodzeniach.

 

Strategia ta obarczona jest sporym ryzykiem niepowodzenia. Mimo tego cieszy się niesłabnącą popularnością wśród wielu osób, z którymi stykam się w pracy.

 

2. Radykalne cięcie

 

Strategia ta stosowana jest przede wszystkim przez osoby, które wychodzą z nałogów, np. rzucają palenie. Polega na całkowitym „odstawieniu” danego zwyczaju. Zdarza się, że ona także stosowana jest w oparciu o impuls np. złe wyniki badań.

 

Cechy strategii „Radykalne cięcie”:

 

  • przemyślana decyzja o zmianie
  • świadome wejście w proces zmiany
  • podejmowanie raczej przemyślanych działań
  • wysoka motywacja początkowa
  • przeplatanie się spadków i skoków motywacji wewnętrznej
  • relatywnie szybkie unaocznienie efektów podjętej decyzji.

 

Strategia radykalnego cięcia sprawdza się zwłaszcza u tych osób, które mają wysoko rozwiniętą samokontrolę, jednak do tej pory brakowało im gotowości do zmiany. Więcej na temat gotowości do zmiany możesz przeczytać w artykule „Czym jest gotowość do zmiany nawyków?” .

 

3. Małe kroki

 

Strategia oparta na filozofii kaizen, w myśl której nawet największe cele możemy podzielić na małe kroki. Polega ona na „rozebraniu” celu na szereg małych podcelów, a następnie małych kroków, które nas do nich doprowadzą. Dzięki temu maleje opór i strach przed zmianą.

 

Cechy strategii „Małe kroki”:

 

  • przemyślana decyzja o zmianie
  • świadome wejście w proces zmiany
  • podejmowanie bardzo przemyślanych działań
  • wysoka motywacja początkowa
  • wysokie prawdopodobieństwo utrzymania optymalnego poziomu motywacji wewnętrznej przez cały proces zmiany nawyku
  • raczej szybkie realizowanie małych kroków
  • powolne unaocznienie globalnych efektów podjętej decyzji / powolna realizacja założonego, dużego celu.

 

Strategia ta jest przydatna zwłaszcza w przypadku wypracowania nowych nawyków. Daje jednak wymierne rezultaty także w sytuacjach związanych ze zmianą złych nawyków, np. gdy małymi krokami, stopniowo ogranicza się spożywanie cukru aż do całkowitego zaprzestania słodzenia napojów i posiłków.

 

4. Tycie nawyki

 

Strategia zbliżona do techniki małych kroków. Jednak w przypadku kaizen mówimy o szeregu małych kroków, które w efekcie mają doprowadzić do realizacji dużego celu. W przypadku tycich nawyków to same cele są małe. Na tyle małe, by w zasadzie podjęcie działania było niemal tożsame z realizacją celu, np. celem może być wykonanie jednego przysiadu dziennie.

 

Cechy strategii „Tycie nawyki”:

 

  • decyzja o zmianie niekoniecznie jest przemyślana
  • raczej świadome wejście w proces zmiany
  • podejmowanie przemyślanych a jednocześnie mało absorbujących działań
  • wysoka motywacja początkowa
  • relatywnie wysokie prawdopodobieństwo utrzymania optymalnego poziomu motywacji wewnętrznej przez cały proces zmiany nawyku
  • szybkie osiąganie mikro celów
  • powolne unaocznienie globalnych efektów podjętej decyzji (np. jeden przysiad dziennie, w krótkiej perspektywie czasowej, nie wpłynie znacząco na poprawę naszej kondycji).

 

Strategia ta zdecydowanie najlepiej sprawdza się w wyrabianiu nowych nawyków. Daje prawdziwego „kopa”, bo nisko ustawiona poprzeczka sprawia, że ryzyko porażki jest w zasadzie zerowe, a jednocześnie z dnia na dzień buduje nasze zaangażowanie w działanie. To pozytywnie wpływa na poczucie sprawczości i osobistej skuteczności. Mikro cele szybko stają się pewnym minimum do wykonania, które jesteśmy w stanie „ogarnąć” bez względu na pokusy, wymówki, okoliczności czy zasoby, jakimi w danym momencie dysponujemy.

 

Podsumowanie

 

Dobór odpowiedniej strategii może mieć niebagatelne znaczenie dla sukcesu wprowadzania zmiany. Dotyczy to zarówno sytuacji, w której wyrabiamy całkowicie nowy nawyk, jak i tej, gdy zależy nam na zmianie nieużytecznego nawyku. To, na ile dana strategia będzie odpowiednia dla Ciebie, najczęściej sprawdzisz dopiero w działaniu. Jednak niezależnie od tego, czy wybierzesz "Radykalne cięcie", "Małe kroki" czy "Tycie nawyki"- każda z tych strategii będzie lepsza od strategii "Na pohybel" ;).