Z perspektywy lekarza każda kolejna wizyta, każdy kolejny pacjent, to powtarzające się elementy jego codziennej pracy. Jednak z punktu widzenia pacjenta, w większości przypadków, spotkanie z lekarzem jest okolicznością niecodzienną. I to niecodzienną o tyle, że wiąże się z dużym przeżyciem emocjonalnym, negatywnymi myślami, niejednokrotnie fizycznym cierpieniem, a także lękiem o to, jaka przyszłość czeka na pacjenta.
Nie sposób nie zauważyć tego, że relacja pacjent-lekarz jest bardzo specyficzna. Jakość komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem ma niebagatelny wpływ na chęć podjęcia przez pacjenta leczenia a także na efektywność owego leczenia. Biorąc pod uwagę to, ile czasu (a także innych zasobów – jak na przykład energii, uwagi, itp.) lekarz może poświęcić pacjentowi w ramach jednej wizyty, zbudowanie dobrej komunikacji, wspierającej pacjenta w zmianie jego nawyków, stanowi dla lekarza nie lada wyzwanie.